Daisypath Wedding tickers

Sunday, June 15, 2008

rehabilitasi paling panjang

Kobe Hana Dokei

Tuhan telah menyusurkan aku ke jalan panjang ke Kobe dan Osaka pada Jumaat lalu, 13 Mei 2008.

i
Dalam kedaaan yang serba kelam, suasana di stesen bas Ube Chuou, Yamaguchi itu tidak begitu menyenangkan aku. Selepas kejadian amuk di Akihabara tempoh hari, aku berasa sangat gusar dan rimas. Bas yang sepatutnya bertolak pada jam 10.46 malam masih lagi tidak kelihatan. "Apa benar ini tempat menunggu bas yang sebetulnya kah? Mana mungkin bas di negara Jepun ini lewat barang seminit.",aku monolog sendirian. Antara tenang dan tidak, aku cuba meyakinkan diri bahawa jalan sedikit macet lalu bas sedikit lewat, barangkali. Dengan sedikit sabar, bas datang pada jam 10.49 malam. Aku tidur di dalam bas dan perjalanan ku pun bermula.

ii
Aku tiba seawal jam 6 pagi di terminal bas Sannomiya, Kobe. Pagi-pagi begini tiada apa yang lebih menyerlah selain perut ku yang kelaparan. Berbekalkan onigiri dan Coffee Latte, aku bersarapan untuk mengalas perut. Dan rehabilitasi ku pun bermula.

Aku berjalan kaki selama lebih kurang selama sejam lebih untuk ke Harbour Land. Sekadar membuang masa untuk menanti jam 9.30 pagi. Sambil berjalan-jalan itu, aku sempat singgah di Hana Dokei (jam bunga) bersebelahan dengan Kobe Shiyakusho untuk mengambil gambar kenang-kenangan. Perjalanan tak ku rasakan jauh kerana pagi masih awal dan aku berjalan tanpa sebarang tekanan.


Tiba di Harbour Land pada jam 8 pagi. Laut begitu menyenangkan; melupakan aku pada masalah dan mengingatkan aku pada keindahan ciptaan-Nya. Memandangkan ada sejam setengah lagi sebelum 9.30 pagi, setelah puas mengambil gambar dan menghirup udara laut, aku berkeputusan untuk berehat-rehat di taman Harbour Land sambil membaca novel. Udara pagi sangat menyamankan dan menenangkan jiwa. Setelah sekian lama aku tak merasakan begini, aku mula merasakan rahmat perjalanan jauh ini.

iii
Urusan selesai pada jam 11. Aku berkira-kira masa untuk solat jumaat dan bertemu teman lama yang sudah 3 tahun lebih tidak bertemu. Kaki sudah menunjukkan tanda-tanda letih. Maka aku berkira-kira harus bersegera ke Masjid Kobe agar dapat berehat. Kembali ke Stesen Keretapi Sannomiya dan mula mencari peta untuk ke masjid. Puas mencari-cari tak ketemu, tiba-tiba ditegur seorang pakcik. "Mahu ke mana, nak?",tanyanya dalam bahasa Jepun. Lantas aku segera menjawab mahu ke masjid. "Tadi pun ada enam orang tanya jalan nak pergi masjid. Anak ikut peta ni. Dari sini, anak seberangi jalan depan ni dan anak akan nampak papan tanda Dikku yang besar tu", katanya sambil menunjuk ke arah bangunan besar di seberang jalan berpapan tanda Dikku. Aku mengangguk faham. "Anak ikut jalan di hadapan bangunan Dikku menuju ke sebelah kiri. Terus sehingga anak bertemu dengan kedai Toukyu Hands. Kemudian, anak terus lagi sehingga nampak kedai serbaguna Lawson di sebelah kanan jalan. Anak belok ke kanan dan terus naik bukit sehingga bertemu bangunan NHK Kobe pula. Anak terus lagi sehingga berjumpa Kitano Meister Garden di sebelah kiri, anak belok kanan masuk ke Pearl Street. Masjid ada di jalan itu." Aku lantas mengucapkan terima kasih dan berlalu pergi. Mulia sungguh pakcik itu. Menunjukkan jalan kepada ku untuk ke masjid. Malah untuk sesiapa sahaja yang dirasakannya sedang mencari arah jalan.

Kali pertama ke Masjid Kobe, 2 tahun yang lalu ketika aku di tahun pertama pengajian. Ini yang kedua kalinya; pertama kali bersolat jumaat di masjid semasa di Jepun. (di kawasan ku belum punya masjid lantaran khalayak Islam yang tidak ramai) Setibanya di perkarangan masjid aku disapa salam muslim setempat. "Mesra sungguh masyarakat di sini", gumamku seorangan. Begitu juga ketika sepanjang jalan ku ingin mengambil wuduk, aku disapa salam berulang-ulang kali. Aku berbasa basi sambil bertanyakan tempat meletak kasut.

Usai solat jam 2 petang, aku lantas sms ke temanku memberitahu aku sudah mahu berangkat ke stesen keretapi. Dan kami berkira-kira untuk bertemu di stesen Umeda, Osaka.

bersambung...

2 comments:

Anonymous said...

ni blom kua cite lps jmpe aku lg..da pjg camni..hohoho..camne aa sambungnnnye nih

Zaki Isa said...

haha.nantikan sambungannya yang penuh dengan aksi menarik dan mengkagumkan.