Monday, January 28, 2008

pesan mak II

Semalam,mak pesan lagi.

"Kau nak cari yang macam mana pun,mak tak kisah.Asalkan dia tahu hormat orang tua sudahlah.Tapi kalau boleh,mak tak nak orang dekat sangat.Jauh sangat pun,mak tak nak jugak.Pada-padalah."

p/s - seru dah makin dekat.(?)

Thursday, January 24, 2008

pesan mak

Banyak kali mak dah ulang.Kali ni,mak ulang lagi,

"Jaga iman baik-baik.Jangan sampai tenggelam."

Tuesday, January 22, 2008

bercuti(dr yg sepatutnya)

Dah dekat dah.Bawak-bawaklah be...

Friday, January 11, 2008

ada 3 butir di setiap fakulti...

Sekali fikir,ianya memang menyeronokkan.Mana tidaknya,disebabkan ia,satu sekolah cuti hari ini.Cuti kecemasan.Dan disambung dengan cuti hujung minggu dan cuti hari isnin sempena Seijin No Hi,atau dalam bahasa melayunya,Hari Kedewasaan;aku cuti berterusan selama 4 hari!Memang sangat mengujakan!

Namun bila lama difikirkan,alangkah bahayanya hidup di bawah ancaman begini.Semuanya rasa serba salah.Nak dipandang remeh,nanti kalau benar-benar terjadi,nyawaku juga yang terancam.Yang pastinya,tak sesiapa pun dibenarkan masuk ke kawasan sekolah hari ini.

Jam 11 pagi semalam,tiba-tiba sekolah dikejutkan dengan satu panggilan.Panggilan itu sangat menggemparkan hingga mampu mencetus kabut di sekolah.Semua orang berlari keluar dari kawasan sekolah serta merta.Motif panggilan masih belum dapat dikenalpasti dan pihak polis sedang berusaha menjejakinya.

Suara pemanggil itu perlahan bagai suara berbisik,"Ada 3 butir bom di setiap fakulti.Ianya akan meletup pada jam 2 petang hari ini".Dua kali ia diulang ucap,menurut berita di televisyen.

Aku bagaikan tak percaya apabila pertama kali mendengar berita ini dipaparkan dalam berita malam semalam.Namun,ini ancaman bom,boleh membahayakan nyawa.Macam mana sekalipun,ia perlu diambil kira dan dipandang serius.

p/s - Hari Kedewasaan jatuh pada hari Isnin minggu kedua bulan Januari.Ia bertujuan merayakan generasi muda yang mampu hidup berdikari dan menyedari sudah dewasa.Seijin Shiki(upacara kedewasaan) diadakan di setiap kawasan di seluruh negara Jepun untuk meraikan orang yang sudah berusia 20 tahun,usia yang dianggap dewasa oleh undang-undang Jepun yang membolehkan meminum arak,merokok dan megundi untuk pilihanraya.Klik sini untuk lebih lanjut tentang Seijin No Hi atau Hari Kedewasaan.

Wednesday, January 9, 2008

1429H

Kalau ikut tahun masihi,hari baru dikira berdasarkan tengah malam.Tapi bagi tahun hijrah,hari baru bermula selepas maghrib.Maka,masuknya waktu maghrib malam ini bermakna bermulalah tahun baru hijrah,1429.

Semoga kita dapat menyiapkan diri untuk menduduki peperiksaan-Nya supaya kita lulus cemerlang dan moga tahun 1429H ini lebih baik berbanding sebelum-sebelumnya.InsyaAllah,Ameen.

Sepertimana tahun baru masihi,buatlah azam sebanyak mungkin untuk tahun baru hijrah ini.

Apapun,Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah.

p/s - untuk yang tak tahu nak cari doa akhir tahun dan awal tahun di mana,boleh klik sini.