Thursday, July 31, 2008

Belasungkawa Untuk Keluarga Allahyarham SN S Othman Kelantan

Salah seorang daripada Sasterawan Negara yang sudah beberapa minggu dimasukkan ke hospital telah kembali ke rahmatullah hari ini. Sasterawan yang dimaksudkan adalah Allahyarham SN S Othman Kelantan atau nama sebenarnya Syed Othman Syed Omar.

Takziah untuk keluarga Allahyarham.

Al Fatihah!

Sumber : Blog Rasmi Mantan MPR

Thursday, July 24, 2008

promosi buku

Promosi oleh GKLN (Grup Karyawan Luar Negara)

1) MENGGELEDAH NURANI

Judul: Menggeledah Nurani
Genre: Kumpulan puisi
Penulis: Fahd Razy
Halaman: 120 (tidak termasuk kata pengantar dan kulit)
Penerbit: GKLN Publishing House
ISBN: 978-983-44127-0-8
Tahun: 2008
Harga: RM15@500yen

MENGGELEDAH NURANI merupakan kumpulan puisi persendirian pertama Fahd Razy yang menghimpunkan sejumlah 80 buah puisi yang ditulis antara 2001-2008. Naskhah ini dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu Menggeledah Nurani dan Angin Sejarah. Menggeledah Nurani merakamkan puisi-puisi bernuansa Islam yang bersifat peribadi dan tercetus dari rasa kehambaan dan kekaguman kepada Pencipta manakala Angin Sejarah lebih sejagat sifatnya, merangkumi sejarah, ketamadunan, sosio-politik, serta isu-isu semasa. Naskhah ini turut menghimpunkan puisi-puisi yang telah memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2005, 2006, dan 2007, Hadiah Puisi Sains Karyanet 2004 dan 2005, Anugerah Penyair Alam Siber 2006, dan Sayembara Puisi Al-Fikrah MAIDAM-DBPWT 2007.-GPH-

2) BAHASA BUMI (100 puisi karya 50 penulis GKLN; salah seorangnya aku)

Judul: Bahasa Bumi
Genre: Antologi puisi
Penyelenggara: Ainaa Mardhiah Suhaimi, Syazlin Sazali, Maisarah Shukri
Halaman: 190
Penerbit: GKLN Publishing House
ISBN: 978-983-44127-2-2
Tahun: 2008
Harga: RM15@500yen

BAHASA BUMI merupakan naskhah pertama Grup Karyawan Luar Negara yang menghimpunkan sejumlah 50 orang penulis luar negara termasuk Zaid Akhtar, Muhaimin Sulam, Fahd Razy, Hafez Iftiqar, Adibah Abdullah, Siddiq Osman, Ainaa Mardhiah Suhaimi, Syafiq Zulakifli, Alirfan Jindullah, Lailati Mahat dan ramai lagi. Para penulis ini kesemuanya sedang menuntut di pelbagai institut pengajian di seluruh dunia termasuk Sudan, Maghribi, Mesir, Jordan, Jepun, India, Indonesia, Australia, Jerman, Republik Czech, United Kingdom, Ireland, dan Amerika Syarikat. Keseluruhan karya mempamerkan kepelbagaian tema dan teknik, merangkumi sejarah, politik, falsafh, tarbiyah dan dakwah, isu-isu semasa dan global, selain kemanusiaan dan kemasyarakatan. Usaha mengumpul 50 penulis luar negara ini akan dijadikan aktiviti tahunan penerbitan GKLN sebagai usaha menyemarakkan lagi kegiatan penulisan dari khalayak ini. Turut termuat 5 buah puisi yang telah memenangi Sayembara Puisi Islami Maghribi 2008 (SEMPURI) yang berlangsung pada awal tahun 2008.-GPH-

3. MENGEMIS DI KOTA LARANGAN

Judul: Mengemis di Kota Larangan
Genre: Antologi cerpen
Penyelenggara: Adibah Abdullah, Rebecca Ilham, Hafez Iftiqar
Halaman: 180
Penerbit: GKLN Publishing House
ISBN: 978-983-44127-1-5
Tahun: 2008
Harga: RM15@500yen

MENGEMIS DI KOTA LARANGAN merupakan antologi susulan kepada Sayembara Cerpen Grup Karyawan Luar Negara 2008 yang berlangsung pada awal tahun ini. Menghimpunkan 15 buah cerpen, karya-karya yang termuat dipilih dari sekian banyak penyertaan yang diterima untuk sayembara tersebut, termasuklah 5 buah cerpen terbaik yang dipilih untuk menerima hadiah. Keseluruhan cerpen mengangkat suasana luar negara sesuai dengan pengalaman dan latar belakang penulisnya selain menyentuh pelbagai isu termasuklah sosiopolitik, perbezaan ideologi, sejarah tamadun, keamanan dan kemanusian, selain daripada kekeluargaan dan kasih sayang.-GPH-

Senarai cerpen: 1) Mengemis di Kota Larangan 2) Wahidah dan Secebis Tabah Khalilullah 3)Jihat ideologi Duka Andalus Lama 4) Usrah Terakhir di Penarek 5) Warkah Buat Rabiah 6) Inkarnasi Samuel di Nazareth 7) Wira 8) Mencerakinkan Kelabu 9) Impian Galsan Tschinag 10) Idealis 11) Kerna Cinta Zulaikha 12) Sayang Tak Terungkap 13) Manik-manik Berdebu 14) Sempadan Khaliq 15) Hadiah Dari Langit
Senarai penulis: Rebecca Ilham, Muhaimin Sulam, Hafez Iftiqar, Adibah Abdullah, Siddiq Osman, Lailati Mahat, Ainaa Mardhiah Suhaimi, Muhd Syukri Rosli, Emil Azhar, Rifhan Rasuli, Saiful Haq, Badriyah Ali, Noor Ayuni CZ

4) PAKEJ 2008

Dapatkan 1 set (3 judul buku) dengan harga RM42@1400yen termasuk pos.
- Menggeledah Nurani
- Mengemis di Kota Larangan
- Bahasa Bumi

Untuk sebarang tempahan, sila emelkan nama serta alamat berserta butiran tempahan (judul dan naskhah) kepada noseki36@yahoo.com atau di ruangan komen SELEWAT-LEWATNYA AHAD, 27HB JULAI 2008.
PERHATIAN: Kos pos RM1 bagi setiap naskhah buku.

Buku-buku ini diterbitkan oleh GKLN Publishing House secara TERHAD. Ulang cetak bergantung kepada permintaan. Maka, siapa cepat dia dapat.

Wednesday, July 23, 2008

patriotisme terpilih

Kita tak patriotik kalau tak sokong kereta buatan nasional; Proton.
Kita tak patriotik kalau tak sokong kerajaan secara penuh. (baca:membuta tuli)
Kita tak patriotik kalau tak tolak pembangkang secara penuh. (baca:membuta tuli)
Kita tak patriotik kalau tak ikut saranan kerajaan supaya mengubah gaya hidup.
Kita tak patriotik kalau ...

*Semua syarat di atas hanya terbatas kepada rakyat biasa yang tak punya jawatan dalam pentadbiran negara,kerajaan dan politik.

Sebagai kesimpulan, andai anda punya 'KUASA' dan 'JAWATAN BESAR',(meski semua itu diberikan oleh rakyat sebagai tanggungjawab dan amanah) anda boleh untuk memilih TAKNAK PATRIOTIK kerana anda tidak tertakluk kepada syarat-syarat di atas.

Maka, bercita-citalah anda untuk menjadi ahli politik untuk merebut peluang TAKNAK PATRIOTIK ini.

Berita lain
1.Kos senggara mahal Kerajaan Terengganu bayar RM175,229.97 servis sebuah Perdana V6
2.Proton : No warranty claims recorded for perdana v6
3.Rakyat Terengganu terkejut pembelian Mercedes
4.Kotak gear sering rosak - Ahmad Said
5.Kerajaan Terengganu akan terus guna Mercedes

TERKINI 25hb JULAI 2008
6.Selangor cadang guna Tayota Camry kereta rasmi Exco
7.Wakil rakyat tidak boleh menonjol-nonjolkan kemewahan
8.BPR tetap akan siasat... ada sesuatu yang tak kena
9.Senggara kereta Idris Jusoh tertinggi
10.saya tidak mahu sorokkan sampah di bawah permaidani - Ahmad Said
11.Kos menyenggara berpatutan - Proton
12.'Tak masuk akal'

Tuesday, July 22, 2008

kritik sosial

"Singh, itu tiga orang apa dia mau?"

"Dia datang mau cari kerja."

"Ini macam punya orang mau jadi filem star ke?"

"Lu ni pun satu la. Baru orang datang mau mintak kerja lu sudah macam-macam cakap. Apa macam lu punya bangsa mau maju?

"Ala singh, lu bahasakan gua la."

"LU PUNYA NASIB LU MAKAN, DIA PUNYA NASIB DIA MAKAN. APA SALAH LU MAKAN SAMA-SAMA."

petikan Seniman Bujang Lapok (1961)

Sunday, July 13, 2008

petua memandu

Hari pertama memandu di jalan raya, (ketika dalam latihan untuk mendapatkan lesen memandu, awal 2003) aku telah dipupuk dengan petua memandu.

1. "Haa, kan dah kena cilok! Rapat lagi dengan kereta depan. Supaya kereta daripada sebelah tak boleh masuk mencelah."

2. "Ini apa punya olang. Bawak motor tak tau tepi sikit. Lia ingat lia munya motor ada besar macam loli ka? Haiya, lain kali aa, kalau ada motor bawak ini macam aa, lu kasi hon ini macam." bebel Ah Poi lantas menekan hon berterusan sehingga motor itu ke tepi dan tidak menghalang laluan kereta kami. Semasa melewati motor itu, Ah Poi sempat menjengahkan kepalanya ke luar tingkap kereta seraya berkata, " Bawak motor kasi tepi-tepi la. Kasi keleta susah mau jalan saja!"

Friday, July 11, 2008

yang pernah

Yang Pernah oleh Estranged

silakan puas sudah disuruh
nyatakan mimpi yg tak pernah lengkap
lakukan apa saja yang kamu mampu
sudahlah biar yg telah lalu
lapaskan kesemua yg pernah ada
alihkan kalau ada masih tertinggal

cukuplah kalau
beratnya ada
disamping kamu
terlalu

andainya aku tau
ertinya disuruh
semua yg pernah minta

tibalah waktu untuk bersedar
kerana giliran sudah menyeru
yg pasti yg panggil itu suci lagi
berilah sedikit untuk aku
hilangkan rasa hati yg tak percaya
biarkan dia yg bilang jgn lagi

andainya aku tau
ertinya disuruh
semua yg pernah minta
andainya aku cari
dimana dituju
semua yg pernah jumpa

jangan minta yg lebih
kerana tiada yg memberi
yg ada cuma mungkin kamu disini

oh tunjukkanlah aku yang benar

*nota
1.untuk video klip klik sini
2.untuk laman rasmi Estranged klik sini
3.muzik yang lain daripada muzik tipikal malaysia.
4.maksud lirik ni aku tak berapa dapat nak tangkap, ada sesiapa boleh tolong terangkan?

Wednesday, July 9, 2008

cik ber

Sekarang jam sudah mencecah 4.10 pagi. Aku belum mahu tidur. Matahari masih belum menunjukkan batang hidungnya yang bersinar. Sedang aku singah dari satu blog ke blog yang lain, tersinggah ke blog Cik Ber (CB). Dua minggu yang lalu, (kalau tak salah memori la) CB telah meluahkan sedikit perasaannya padaku.

Semuanya bermula apabila aku terpandang akan status yahoo messenger nya yang sedikit menjengkelkan aku. Lalu aku dengan yakin dan sedikit niat ingin bergurau telah membalas status CB dengan membalas status itu. Ku tulis 'CB kata ...' pada status ku. Selang beberapa minit kemudian, lantas CB menegur aku. Di bawah ini, ku perturunkan kata-kata hikmah oleh CB dan aku pada pagi nirmala itu. (sila abaikan nama yang pelik-pelik dalam perbualan. tumpukan pada isi perbualan)

CB (2008/07/05 1:38:09): haha
CB (2008/07/05 1:38:13): awat cik ki
CB (2008/07/05 1:38:15): tak puas hati
CB (2008/07/05 1:38:17): haha
zaki johari (2008/07/05 1:38:47): ada sket ar
zaki johari (2008/07/05 1:38:48): hahaha
CB (2008/07/05 1:39:50): saikin
CB (2008/07/05 1:39:58): aku nyanyi asik tak sedap je suara aku
CB (2008/07/05 1:40:03): apsal ek
zaki johari (2008/07/05 1:42:37): ko x ikhlas tu
zaki johari (2008/07/05 1:42:50): sblm nyanyi tu ko kena istighfar byk2
CB (2008/07/05 1:42:57): udah
CB (2008/07/05 1:42:59): tak buleh gak
CB (2008/07/05 1:43:05): aku nk beli gitar baru ar
CB (2008/07/05 1:43:13): tapi gitar lama ni tak tau nk campak ne
zaki johari (2008/07/05 1:43:14): jgn CB
zaki johari (2008/07/05 1:43:17): jgn x beli
zaki johari (2008/07/05 1:43:18): haha
zaki johari (2008/07/05 1:43:36): ko campak jek kt CD tu
zaki johari (2008/07/05 1:43:40): ko suh die wat pekasam
zaki johari (2008/07/05 1:43:41): haha
CB (2008/07/05 1:43:58): kasi orang yg tak reti men n tak minat ni
CB (2008/07/05 1:43:59): rugi lak
CB (2008/07/05 1:44:20): len ceritanya
CB (2008/07/05 1:44:24): klo di bgi kat perempuan
CB (2008/07/05 1:44:30): even tak reti men
CB (2008/07/05 1:44:40): tapi mcm comel lak bagi kat perempuan
CB (2008/07/05 1:44:42): tak rasa gitu ke
CB (2008/07/05 1:44:43): hahahaha
zaki johari (2008/07/05 1:44:44): haha
zaki johari (2008/07/05 1:44:48): ada sket btul ar
zaki johari (2008/07/05 1:44:53): CD bkn pompuan
zaki johari (2008/07/05 1:44:57): watpe bg kat die kan
CB (2008/07/05 1:45:00): tu ar
zaki johari (2008/07/05 1:45:03): btul sungguh pemikiran mu itu
zaki johari (2008/07/05 1:45:09): aku menyanjung tinggi
CB (2008/07/05 1:45:19): tima kasseh~
zaki johari (2008/07/05 1:45:46): ko bg jek cik tu
zaki johari (2008/07/05 1:45:49): sape ek nama die?
CB (2008/07/05 1:46:04): sape
CB (2008/07/05 1:46:16): siapa
zaki johari (2008/07/05 1:46:22): ala awek ko tu ar
zaki johari (2008/07/05 1:46:27): yg ko kata awek CD
CB (2008/07/05 1:46:29): awek lama?
zaki johari (2008/07/05 1:46:30): padahal awek ko
CB (2008/07/05 1:46:39): awek CD
CB (2008/07/05 1:46:42): CH?
CB (2008/07/05 1:46:46): CH?
zaki johari (2008/07/05 1:46:51): aaa CH
CB (2008/07/05 1:46:52): hah
zaki johari (2008/07/05 1:46:54): hehe
CB (2008/07/05 1:46:58): ek ela
zaki johari (2008/07/05 1:47:04): hahaha
CB (2008/07/05 1:47:12): tak der kerja
CB (2008/07/05 1:47:16): kyomi nei shi..
zaki johari (2008/07/05 1:47:19): haha
zaki johari (2008/07/05 1:47:26): tu kire ok la dr CD
zaki johari (2008/07/05 1:47:27): haha
CB (2008/07/05 1:47:33): sama je ar dua2
CB (2008/07/05 1:47:36): CH ok skit ar
CB (2008/07/05 1:47:39): sbb pmpuan
CB (2008/07/05 1:47:52): bila ar nk ade awek lawa ni
CB (2008/07/05 1:47:58): busan tol ar
zaki johari (2008/07/05 1:48:07): haha
zaki johari (2008/07/05 1:48:09): lek ar beb
zaki johari (2008/07/05 1:48:14): x mati nye xde awek
CB (2008/07/05 1:48:24): mmg ar tak mati
CB (2008/07/05 1:48:28): tapi buleh pengsan
zaki johari (2008/07/05 1:48:30): mati kutu jek
zaki johari (2008/07/05 1:48:32): hahaha
zaki johari (2008/07/05 1:48:37): tp bgs gak ar mati kutu
zaki johari (2008/07/05 1:48:42): bersih sket kepala
zaki johari (2008/07/05 1:48:45): kurg gatal
zaki johari (2008/07/05 1:48:46): haha
zaki johari (2008/07/05 1:49:49): ko ada upload video baru kan?
zaki johari (2008/07/05 1:49:56): sape tah nanyi
zaki johari (2008/07/05 1:49:59): massa ke ape tah
CB (2008/07/05 1:50:03): dinamik
CB (2008/07/05 1:50:04): aah
CB (2008/07/05 1:50:08): antara gadis
zaki johari (2008/07/05 1:50:29): ko tarik ke lagu tu?
CB (2008/07/05 1:50:30): bnyak dah aku rakam tapi aku delete balik sbb rasa tak best
zaki johari (2008/07/05 1:50:35): lagu tu tinggi gak kan key die?
CB (2008/07/05 1:50:41): tak ar
CB (2008/07/05 1:50:44): buat2 biasa ar
CB (2008/07/05 1:50:49): tak de tarik ape pon
CB (2008/07/05 1:50:54): dah tak leh nyanyi ar aku ni
CB (2008/07/05 1:50:57): asik tak kene je
zaki johari (2008/07/05 1:52:17): ko da stat riak tu
zaki johari (2008/07/05 1:52:20): tu yg xlh nyanyi tu
zaki johari (2008/07/05 1:52:26): ko kena kembali ke pangkal jalan
zaki johari (2008/07/05 1:52:29): lepak2 ngn CD
zaki johari (2008/07/05 1:52:31): borak2
zaki johari (2008/07/05 1:52:37): br ar nyanyi blk
CB (2008/07/05 1:52:58): huh
CB (2008/07/05 1:53:06): makin tak sedap suara aku klo wat gitu agaknya
CB (2008/07/05 1:53:10): tu ar
CB (2008/07/05 1:53:13): tapi betol doh
CB (2008/07/05 1:53:17): ramai nk berkenalan
CB (2008/07/05 1:53:22): padahal tah hapa2 je aku nyanyi
CB (2008/07/05 1:53:35): klo cam evildead tu tah brapa juta tah nk kenal gak nya
zaki johari (2008/07/05 1:53:45): tau xpe
zaki johari (2008/07/05 1:53:51): setanmati tu maintain jek
zaki johari (2008/07/05 1:53:57): psl die x pandang aweks2 sume tu
zaki johari (2008/07/05 1:54:00): die pn da kawen
zaki johari (2008/07/05 1:54:07): die pandang cinta die pada muzik jek
zaki johari (2008/07/05 1:54:17): dan gitar
zaki johari (2008/07/05 1:54:21): dan suara die
zaki johari (2008/07/05 1:54:24): mcm tu ar
zaki johari (2008/07/05 1:54:28): ko kena tiru cam die
CB (2008/07/05 1:54:32): haha
CB (2008/07/05 1:54:35): betol2
CB (2008/07/05 1:54:42): aku pon tak layan sgt sape yg nk kenal ni
CB (2008/07/05 1:54:46): klo tanya aku jawab gitu ar
CB (2008/07/05 1:54:51): mntak2 emel ke friendster ke
CB (2008/07/05 1:54:54): tak layan sangat ar
CB (2008/07/05 1:54:57): bukan ape
CB (2008/07/05 1:55:00): identiti tu penting
CB (2008/07/05 1:55:12): kerahsiaan identiti tu sebenarnya kekuatan
CB (2008/07/05 1:55:13): haaa
CB (2008/07/05 1:55:16): kene ingat tu
CB (2008/07/05 1:55:18): rahsia kejayaan
CB (2008/07/05 1:55:20): hahaha
zaki johari (2008/07/05 1:56:06): haha
zaki johari (2008/07/05 1:58:06): bgs ar ko sedar sume tu
CB (2008/07/05 17:27:08): klo mmpi kene patuk ular tu maksudnye ape ek
zaki johari (2008/07/05 17:27:18): uish
zaki johari (2008/07/05 17:27:27): aku mcm penah dgr
zaki johari (2008/07/05 17:27:31): tp lupa ar makna die
CB (2008/07/05 17:27:34): tu ar
CB (2008/07/05 17:27:36): mcm penah dgr
zaki johari (2008/07/05 17:27:51): ko x try tny ahlil nujum CD ke?
CB (2008/07/05 17:28:12): tak teringin tanya dia
CB (2008/07/05 17:28:13): apa dia tau
CB (2008/07/05 17:28:17): klo psal psp buleh ar
zaki johari (2008/07/05 17:28:24): haha

CB, CD & CH bukan nama sebenar. semuanya nama samaran untuk menjaga identiti si pemilik bodi. nama dan perbualan telah diubah sikit demi imej negara si pembual.

Sila senaraikan kesimpulan yg boleh dibuat dari cerita ini di ruangan komen. Setiap jawapan mestilah menggunakan laras bahasa melayu yang betul.

SEGALA KERJASAMA ANDA, KAMI UCAPKAN JUTAAN LEMON KASIH. OPS SILAP. JUTAAN TERIMA KASIH.

Inilah akibat tak tidur malam. Hasil tulis pun tak sempat diedit. Untuk yang mengantoi, syut-syut dah ar. Bagi yang belum kantoi, tak perlu berusaha untuk mengantoi. Dr. MAZA kata takyah ngengada nak mengantoikan orang. Tegur mana yang nampak di depan mata saja.

tak punya masa panjang

Tarikh hari ini sudah mencecah minggu kedua di bulan Julai. Bulan ke tujuh untuk tahun ini. Ini bermakna kita sekarang berada di hujung penggal kedua bagi tahun ini. Dan bakal menerima kunjungan dari bulan Ogos, yang menandakan beduk penggal ketiga tahun 2008 akan berbunyi.

Untuk sesiapa yang masih ingat jejanji kepada dirinya di tanggal pertama Januari 2008 lalu, kita semua tidak mempunyai masa yang banyak untuk menganugerahkan diri dengan jejanji tersebut. Kita hanya punya setengah tahun kurang sebulan sahaja untuk membentuklahirkan hajat dan impian itu. Semaklah jejanji itu dan tandakan mana yang telah terkota. Kalau masih banyak lagi yang belum, itu bermakna anda perlu bekerja keras untuk separuh masa kedua, penggal ketiga tahun 2008 ini.

Maka, bersama-samalah kita menjayakan hasrat kita untuk membangunkan diri, bangsa dan negara.

Akhir kata, kurangkan kontroversi tingkatkan prestasi. (dan ekonomi)