Wednesday, May 30, 2007

lakon

BALAI TUN SYED NASIR,DBP - Mac 2001
Melangkah ke pentas,bermakna kau bukan kau sendiri.Kau adalah watak yang perlu kau lakonkan.Jangan berlakon kerna kau mahukan penghormatan dan penghargaan.Andai itu yang kau cari,kau takkan lama dalam bidang begini.Bak kata abang Rashdie,"teruskan berteater dan jujurlah pada diri".Lakonan itu satu bidang abstrak yang kau perlu rungkai makna pergerakan yang hadir.Setiap pergerakan itu adalah kerana keperluan,bukannnya keterpaksaan.Senyum itu pun ada sejuta jenis.Ketawa pun sama.Kau perlu rungkai dan ciptakan jenis-jenis itu pada dirimu.

YAMAGUCHI,JAPAN - Mei 2007
Begitulah jua dalam kehidupan seharian.Kalau kau rasa kau perlukan pergerakan itu,kau teruskan bergerak.Dan begitulah sebaliknya.Namun seharusnya kau sedar,hidup yang kau katakan pentas dan lakonan ini takkan pernah kau ketahui susur galur nya membawa kau ke mana.Dan setakat manakah jalur lurus mahupun jalur bengkang yang kau turuti akan berakhir.Hidup ini pentas yang Dia ciptakan.Takkan pernah sama dengan pentas yang kau lakonkan.Jalan ceritanya tak kau ketahui sehinggalah tiba detiknya,dengan izinNya.Berlainan sekali dengan yang kau pentaskan di lantai lakonan.Semuanya tertulis jelas dan kau ketahui kesudahan dan pengakhirannya.Kendatipun,itu bukanlah alasan kau berlakon bodoh atau menjadi tuli.Kau seharusnya bertanggungjawab atas setiap lakon kau.Kau adalah setiap yang kau lakonkan.Dan yang paling kau harus rasakan,rasa terima kasihmu pada pengarah yang membantu melicinkan dan mencantikkan lakonanmu.Siapa lagi kalau bukan Tuhanmu.Lakonlah yang terbaik untuk dirimu dan Tuhanmu.Di sepertiga jangkahayat normal ini,apakah aku berlakon sempurna?

tuah

Tuah ayam nampak di kaki
Tuah manusia dapat makan ayam
(harharhar...)
-Kaber Hero Kaber Zero-

Tuesday, May 29, 2007

ingatlah Allah

Ingatlah Allah by New Sakha(indonesia)
Genre:Nasyeed

Di waktu kaya,ingatlah pada Allah
Di waktu miskin,ingatlah pada Allah
Di waktu sihat,ingatlah pada Allah
Di waktu sakit,ingatlah pada Allah

Kerjakan perintahNya
Jauhi laranganNya
Itulah orang yang ingat Allah

Banyak yang kaya,lupa pada Allah
Banyak yang miskin,jauh dari Allah
Banyak yang sihat,lari dari Allah
Banyak yang sakit,meninggalkan Allah

Itulah orang yang sombong kepada Tuhannya
Tidak kenal kepada Allah

Ingatlah wahai manusia
Semua kan kembali pada Allah
Ingatlah wahai manusia
Hidup mati mu di tangan Allah

Di waktu sihat,ingatlah pada Allah
Di waktu sakit,ingatlah pada Allah

hati-hati bicara pasal hati mati

bicara pasal hati
sampai mati pun takkan berhenti
ada saja yang meniti
disebut,dan diuliti
sakit hati,suka hati,jatuh hati,hati-hati
semua dirasai
takkan berhenti
sampai bila pun aku tak pasti
mungkin tunggu bumi kata dah 'ready'
untuk berhenti berpusing pada paksi

baik fikir pasal mati
hidup kan lebih bererti
biar tiada siapa disisi
hati takkan rasa sepi
rasa sendiri
walaupun terkurung di dalam peti
terkunci rapi
ruang terhapus walau seinci
DIA kan sentiasa menemani;
andai difahami dan dihayati
makna tersembunyi
di balik kejadian sendiri
dan alam yang terbentang luas ini

takkan terhenti kasih Ilahi
pada insan-insani
sedarilah dan kembali
ke jalan yang diredhai

Sunday, May 27, 2007

cinta baru

Maaf ya.Atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan,'entry-entry' cinta telah terbuang.Dan ini 'entry' baru.

Cinta Baru
Macam gula-gula
Enak rasanya
Manis,masam,masin
Berwarna-warni
Tapi sampai bila?
Habis jika dimakan
Simpan hingga tamat lupus?

p/s-cinta itu macam-macam rasa.ada orang,tempoyak itu sedap rasanya,busuk baunya.begitulah agaknya.lain orang,lain rasa,lain rupa.kari mamak itu sedap rasanya.(rupa-rupanya ada kas-kas)..:-D

ada

Ada by M Nasir
Album Canggung Mendonan(1993)

Ribut datang memperkosa
Sesak nyawa dalam jiwa
Bila roti kering
Jalan pulang yang kau fikirkan
Habis dilarikan
Habis dilarikan mergastua

Dalam kecewa dihimpit rasa
Lapar dan dahaga
Sajian susu ikan merah
Suara pengalaman mendamaikan
Tanji gelora yang sempat singgah

Kau hilang pertimbangan untuk pastikan
Apakah kau sedar atau dilamun khayalan

Dalam hutan,ada taman
Dan dalam taman ada puterinya
Dalam baju,ada cinta
Dan dalam cinta ada segala-galanya
Dalam awan,ada hujan
Dan dalam hujan ada lautan
Dalam aku,ada dia
Dan dalam dia
Ada kita ada semua

p/s-jangan jiwang-jiwang selalu.rosak jiwa,rosak rasa.

Saturday, May 26, 2007

kasih nan tulus

KASIH

Cinta
Manusia
Tidak
Akan dapat
Atasi
Limpah kasih
Allah

TULUS

Apa saja
Tulus dari
Hati akan
Bersinar kudus
Dan berseri

A.Samad Said
Rindu Ibu

Thursday, May 24, 2007

Dia segala...

Dialah segalanya
Penawar duka sengsara
Tempat bermesra dan bermanja
Tempat mengadu domba segala rasa

Moga kan tetap bersama Nya
Bawah teduhan rahmat dan nikmat
Dan moga ditetapkan
Hati yang dibolak-balikkanNya...

Sunday, May 20, 2007

anugerah yang indah

Anugerah Yang Indah by Gradasi

Anugerah yang terindah yang diberikan-Nya
kepada seluruh umat di dunia
Ada rasa cinta yang memberi arti
kehidupan ini

Bridge:
Karenanya ada pengorbanan
tuk buktikan nilai cinta
Tapi mengapa masih ada rasa
Dendam permusuhan antara kita

Reff:
Tiada sempurna cinta manusia
Hingga dia mampu mencinta
Sesamanya tanpa ada perbedaan

Tiada sempurna cinta manusia
Tanpa berbagi rasa
Kasih suci anugerah yang indah

p/s-lirik lagu ni pn jiwang..dan menyentuh hati..

setelah ada beberapa pihak yang bertanya kenapa lirik ini begitu jiwang sehingga mengaitkan nya dengan empunya blog dan bertanya siapakah gradasi itu..
1.gradasi itu adalah grup nasyid dari Indonesia yang berkonsepkan acapella
2.lirik ini tiada kaitan dengan nasib diri empunya blog(mungkin jadi selepas ini,siapa tahu?..)
Apa-apapun,terima kasih kepada yang bertanya dan mengambil kisah..dan semoga lirik ini jadi pedoman buat kita semua..sekian..

kaca dalam permata

Dalam dunia ni,lebih banyak kaca dari permata.Ikutlah.Kalau suka menjadi kaca,biarlah jangan sampai meluka.Biarlah kaca itu berharga.Tidak dibuang merata-rata.Tidak menyakitkan mata.Apatah lagi meluka jiwa-jiwa tak sengsara.Dan biarlah kaca itu sangat berguna.Malah bermakna.Ada cita-cita mulia.Dan janganlah dibiarkan kaca itu dihina.Di murka.Sehingga menyeksa jiwa.Menyekat cita.Kalau diberi pilihan,jadilah permata.Bernilai tinggi.Memberi erti.Suci murni.Dan yang selebihnya,fikirlah sendiri!

Tuesday, May 15, 2007

alkisah

Kesian orang kampung aku.Mereka tak tahu ke orang kampung aku bukan kerja dengan kerajaan.Mana ada kesan,gaji kakitangan awam naik ke tak.Masing-masing kerja sendiri.Berkebun,bercucuk tanam,berbakti pada bumi.Memanglah kos hidup di kampung murah.Tapi kalau dah semua harga barang naik,apa yang murah nya?Susah la orang kampung aku nak 'ngeteh' lepas ni.Dah kalau harga teh tarik kampung aku dah sama 'taraf' dengan teh tarik KLCC,itu baru namanya penyamarataan agaknya.Aku pun tak tahu la apa yang dikejar sangat dengan kemajuan sampaikan satu demi satu hak-hak kita ditarik perlahan-lahan.Apalah makna sebenarnya kemajuan itu agaknya?Yang ketara,yang dulu dah kaya bertambah-tambah kaya.Yang sederhana duk macam tu juga.Yang miskin lagi la.Sikit pun tak berubah.Inilah kemajuan.Yang kaya bertambah kaya,yang miskin 'duk takat tu' saja.Silap haribulan,makin tambah miskin.Negaraku negaramu jua.

kasih ku pinjam wajahmu

Teacher's Pet - Ku Pinjam Wajah Mu

Kemana jua aku mengarah
Pandangan ku menggambarkan wajahmu
Oh! Kasihku dilangit tinggi
Di lautan yang sedang menari

Biarpun aku memejam mata
Pandangan masih menggambar wajahmu
Berseri dicermin hati
Di taman impian yang kuimpikan

Kasih wajah kau ku jadikan
Azimat penguat semangat
Bisaku gagahi cabaran yang datang

Kasihku harap kau sudi maafkan aku yang meminjam
Wajahmu mengisi kekosongan hati
Diriku yang semakin tenggelam
Kedasar sepi yang tak bertepi
Diriku yang semakin tenggelam
Ke dasar cinta yang tak bertepi

Biarpun aku memejam mata
Pandangan masih menggambar wajahmu
Berseri dicermin hati
Di taman impian yang kuimpikan

Kasih wajah kau ku jadikan penyuluh
Pabila malam gelap menyelimuti
Kembara ku menjejak bahagia
Dengan bayang malam ditindih malam
Memerah ke titis akhir ketulusanku

Diriku yg semakin tenggelam
Kedasar sepi yang tak bertepi
Diriku yang semakin tenggelam
Kedasar cinta yang tak bertepi
Kasih ku pinjam wajahmu

p/s-lirik jiwang yang sangat-sangat menusuk kalbu

Sunday, May 13, 2007

minggu emas II

DAN di saat warga-warga syukatsu berpergian,aku keseorangan di rumah.(memang duk sorg pn :-D)Maka untuk menghindarkan kebosanan dan ke'boring'an,aku mengahabiskan minggu emas di 'kaikan' Ube bersama warga-warga yang ada.Bernyanyi dan bersenda.Bergitar-gitaran.(belum mampu berrkugiran)Berteka dan berteku.Dan menonton wayang yang di muat-turun dari internet.Sesekali,kami ber'bowling'an sambil ber'spin-spin'an.Agak kelihatan hambar dan mengecewakan.Tapi itulah hakikat sepanjang sisa-sisa minggu emas tersisa.Namun bagiku,tiada apa yang tidak menyeronokkan.Asalkan kita mem'bubuh hati' kita dalam perkara yang kita lakukan,insyaAlllah semuanya akan menjadi seronok dan menggiurkan.

SESUNGGUHNYA,minggu emas ini sungguh mengujakan.

p/s - 1.versi spesel(baca;panjang) ini hanya sekali sekala
2.tak semua perasaan bisa diluahkan dengan kata-kata
3.bahagia itu datang dariNya,dan pergi dengan izinNya

minggu emas

Minggu Emas
28hb April - 6hb Mei 2007.

BIAR sudah berlalu,namun takkan ku terlupakan.Saat-saat indah dan mengujakan.Serasanya,emas minggu kali ini terlalu agung dan bernilai 'super' tinggi.Tak ternilaikan dek emas di pasaran.Pastinya kerana emas ini penuh bermakna diserta memori indah,duka lara dan segala hasrat yang terlalu padat untuk dibicarakan.Sesungguhnya aku sentiasa mengharapkan saat-saat seperti ini hadir selalu dan mempelangikan kehidupan ku yang agak balam dan suram.(mungkin juga kusam)Dan ku juga terlalu mengharapkan minggu emas ini cepat hadir kerana kehidupan ku yang agak bercelaru dan kacau-bilau gara-gara 'taikai' yang tak sudah-sudah membelenggu hidup ku akhir-akhir ini.Ditambah dengan beban 'jikken' yang pertama kali aku hadap.Betapa tekanan tahap tinggi ini hampir melumpuhkan aku.Syukur Tuhan bersama ku.Dan aku berjaya melaluinya dengan hati yang tenang walaupun terlukis kepasrahan di wajah.

DAN yang terlalu aku 'suka-suki'kan,saat-saat di padang bersama rakan-rakan se skuad yamaguchi berperang demi mengejar sebuah perkataan 'menang' dan 'menjaringkan gol'.Dan seperti tahun-tahun yang lalu,aku juga gagal menjaringkan sebarang gol untuk kejohanan kali ini.Mungkin belum rezeki aku.InsyaAllah,andai 'kaki' dan kudrat mengizinkan,akan ku usahakan mencari sebiji(baca sejibik) gol.Dan syukur lah.Di sebalik kekurangan ku itu,masih ada yang bisa menghadirkan butir-butir gol di saat-saat genting itu.Dan tanpa disangka-sangka,kami berjaya melangkah kaki ke 'final' kejohanan.Terima kasih kepada semua kerana 'kamu-kamu' berjaya membantu skuad baru kita mendapatkan 'medal' dan apa yang diidam-idamkan semua pasukan;melangkah ke 'final' kejohanan.Dan pesanku,usaha lagi untuk tahun-tahun akan datang.Ini baru permulaan.

SETERUSNYA,hari-hari mendatang dalam minggu emas ini aku habiskan dengan ber'baito' dan mencari ketenangan.Sambil mengubat jiwa yang pasrah akibat sakit-sengal seluruh badan gara-gara tidak cukup 'fit'.Dan sisa-sisa minggu emas aku dihabiskan bersama denganNya mencari keterampilan diri dan mencari arah tuju hidupku.Terima Tuhan.Kau beri ku pedoman.

Saturday, May 12, 2007

yeay!



Tahniah kepada skuad hoki Malaysia kerana berjaya melayakkan diri ke Final Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah kali ke-16.Setelah 22 tahun berusaha,akhirnya berjaya juga kita ke final.Moga-moga kemenangan ini menjadi permulaan kepada kebangkitan semula skuad hoki negara di arena antarabangsa.Teruskan berusaha skuad muda negara!!

Thursday, May 10, 2007

kita ini tetamu senja

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah kita padaNya
Kita datang ini kosong tangan kosong dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala..

A.Samad Said
Utusan Zaman
13 November 1955

abstrak

INI dan ITU adalah sesuatu yang abstrak..

Wednesday, May 9, 2007

pantun?gurindam?

Bertanam tebu di tepi bibir.

Rasa-rasanya macam pernah dengar ayat di atas tu.Tapi tak berapa nak pasti pantun ke gurindam ke ape ke.Kalau ada yang tak keberatan dan masih ingat lagi tentang jenis genre ayat di atas,silalah memberitahu ya!Ada yang kata diriku bermulut masin,tu yang teringat ayat di atas.

p/s - kami budak baru belajar

hoki

Lama dah nak meng'update' tapi idea tak mencurah-curah.Sepatah pun tak muncul idea-idea bernas untuk dikembangkan.Apapun,bagi peminat setia hoki negara,saksikan kebangkitan Malaysia dalam Piala Sultan Azlan Shah kali ke-16 di Ipoh sekarang.Malaysia layak ke separuh akhir setelah seri dengan Pakistan 2-2,menang dengan Kanada 2-0, dan yang paling utama dan paling menggembirakan,menewaskan Korea Selatan 1-0.Walaupun menang tipis dengan Korea,namun kalau nak dibandingkan dengan prestasi tahun-tahun sebelum ini,ini sudah dikira bagus dan memberangsangkan.Buat makluman semua,Malaysia tidak pernah mengalahkan Korea Selatan sejak 1997.Ini bermakna selama 10 tahun Malaysia mengalami kekalahan.Dan Malaysia juga tidak mampu layak ke separuh akhir sejak tahun 2000.Betapa..Apa-apapun,tahniah kepada skuad muda negara yang bekerja keras untuk mendapatkan hasil yang memberangsangkan.Pemain-pemain muda pun tak berapa kenal sangat.Adalah setakat Chua Boon Huat,Ismail Abu,Jiwa Mohan,Jivan Mohan,Kelvinder Singh,S Kumar,Tengku Ahmad Tajudin,Megat Azrafiq,Azlan Misron,S Selvaraju,Mohd Shukri.Yang lain-lain belum berjaya dikenalpasti.Antara yang disebut pun,belum tentu kenal muka semua.Syabas sekali lagi skuad muda negara.

Saturday, May 5, 2007

syukur

Sesungguhnya perancangan Allah itu tidak pernah sekali-kali sia.Pastinya ada yang tersirat di setiap yang berlaku.Cinta itu pergi dengan kehendakNya.Malahan,datangnya pun dengan izinNya.Perginya cinta itu barangkali kerana ada yang lebih baik untuk kita.Dan hadirnya cinta itu mungkin jadi ujian kehidupan.Hargailah cinta yang hadir dan iktibarkan lah cinta yang pergi.Moga-moga kita kan jadi insan yang tahu bersyukur.

Friday, May 4, 2007

terang lagi bersuluh

Kini
Semuanya terjelas nyata..
Alhamdulillah.