Saturday, June 30, 2007

lambat

Lambat benar aku terbit dalam hidup matahari hari ini..

Wednesday, June 27, 2007

dan apabila

Dan semalam pun berlalu dengan senyum tawa riang ria.Berlalu tanpa seguris duka lara pedih sengsara.Dan dalam separa sedar,aku senyum nipis.SMS ku terima...

p/s - entry lepas geram ini khas buat yang mengingatkan aku tentang erti hidup dan qada qadar.serta merisaui aku.moga Tuhan melimpahi rahmat buat dikau/kalian.

hasil meeting

Dan dia berkata,

"Tiada apa yang perlu dirisaukan lagi.Biarlah masa yang menentukan.Ia akan seperti sediakala semula."

meeting

Pagi ni,aku ada 'meeting' lagi.Entah apa pula la kali ni.

Sunday, June 24, 2007

hidup ini

Hidup Ini by Gerhana Ska Cinta
Album : This Is The Ska Beginning(2006)

Hidup ini kan bererti
Jika lebih dihargai
Dengan jalan kau sendiri
Moga capai yang dihajati

Tapi pasti ada masa
Kau terjatuh dan kecewa
Hapuskanlah airmata
Senyumlah kau dengan rela

Hadapilah hidup ini
Susah senang kau tempuhi
Terimalah apa saja
Kurnia ini

Berserahlah pada tuhan
Apa yang telah kau lakukan
Dengan doa dan harapan
Bersabarlah....

Wednesday, June 20, 2007

peluang

i
Peluang kedua
Adalah anugerah termahal
Yang dikurniai Nya

ii
Hasil catan Nya,kita tak berhak menilai
Menerimanya pun,belum tentu layak

p/s-moga aku redha dan tabah dgn ketentuanNya..

Sunday, June 17, 2007

tak reti bahasa

Aku ni memang jenis yang tak reti bahasa.Dah terhantuk,barulah aku nak tengadah.Minggu ni minggu yang paling malang.Ibarat jatuh ditimpa tangga.Macam tu lah aku.Bermula dari jumaat,membawa ke sabtu dan ahad.Dan aku dapat rasakan ianya akan berterusan untuk satu jangka masa yang panjang.Dan sehingga nasib malang yang bertimpa-timpa tu habis,barulah aku akan meng'update' blog ni.Dan bagi juak-juak pembaca sekalian,ampunkan aku kalau ada salah silap selama aku menulis di blog ini.Sama ada yang sengaja,mahupun yang tak disengajakan.Dan aku akan muhasabah diri sambil merenung dosa-dosa pada kau-kau dan Dia.Doakan malang ku ini cepat habis.Salam aman buat semua.Salam.

Thursday, June 14, 2007

dia buat lagi

Macam-macam betul lah.Sakit hati aku.Kalau kau orang tak sakit hati pun,kesian-kesian kan lah yang tak berapa nak mampu.Semua nak main.Tapi yang kena main siapa?Aku berani kata,sikit hari lagi,naik lah tu.Macam tak biasa pula.Inikan drama Melayu.Melankolik dan klise.Aku boleh teka kesudahan dan klimaks nya.Kalau lain pun,ada lah bab konflik yang di putarbelitkan sikit.Yang lain insyaAllah sama.Dan kau orang,bersedialah!Harga susu pekat manis akan naik tak lama lagi.Harap maklum.

p/s-aku dah buat link sumber berita ni,tapi tak jadi apa pun bila di 'publish'.ada sesiapa tahu cara buat link yang betul selain klik pada ikon 'create link'?

Wednesday, June 13, 2007

kosong & jom bercinta!

i
Bermula dengan kosong.Berakhir dengan kosong.Di tengah-tengahnya kosong.Pengisiannya?

ii
Menurut satu kajian, individu yang tidak bercinta akan lebih mudah berasa tidak sihat berbanding mereka yang sedang asyik bercinta. Ini adalah kerana individu yang sedang bercinta sentiasa dibuai perasaan gembira dan ini membuatkan mereka lebih bersemangat menjalani kehidupan seharian. Sementara mereka yang tidak bercinta, mereka sering berasa kesunyian dan terasa jiwa begitu kosong.

p/s-aku petik ii dari blog orang.macam betul,macam salah.apapun,jangan segalakan cinta.dan aku,masih tidak bercinta.

andai ku tahu

Andai Ku Tahu by Ungu
Album:Surgamu(2006)
Introduced by Intan Rogayah

Andai Ku tahu... kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku
Andai ku tahu...Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Reff:
Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku

Andai ku tahu
Malaikat-Mu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat pada-Mu
Aku takut akan semua dosa-dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku
Ampuni aku dari segala dosa- dosaku
Ampuni aku menangisku bertaubat padamu

Aku manusia
Yang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di surga

cerpek

Ini cerita merepek.(kependekan;cerpek)Kalau kau tak mahu baca,kau boleh angkat kaki laju-laju.(itu bukan paksaan,hanya cadangan)Aku pening hari ini.Atau dalam bahasa tinggi nya(tinggi dua inci tiga suku),'Hari ini,aku pening.'Aku tak mahu tulis.Tapi kalau tak tulis,aku tak boleh tidur.Aku tak boleh jaga,pasal aku nak tidur.Jadinya,aku tulis atas kategori cerpek.Pasal ada orang suka merepek,ada yang suka serius dan ada yang lain daripada yang berkenaan.Lain padang,lain belalang.Aku tambah,'Lain iman,lain lah syaitan.'Tambah lagi,'Lain kentut,lain lah baunya.'Siang tadi ada pasal-pasal cari jalan(baca;jalan-jalan cari pasal).Di bawah rembang mentari,aku termengada pening kepala.Lagipun,kena pakai topi keledar kaler kuning dan kopiah kertas yang buat kepala aku tak selesa.Ditambah lagi dengan perjalanan yang jauh,aku kepenatan di bawah kepanasan.(kali ni aku berjalan.tak dibenarkan berlari di dalam kilang.sangatlah membahayakan penglihatan dan kesihatan.)Cukuplah.Aku dah tulis.Dan dah mengantuk.Aku dah boleh tidur.Nanti bebila(bebila adalah kata ganda bagi bila-bila.sama lah seperti bebola adalah kata ganda bola-bola)aku sambung.Itupun kalau ada masa.Pasal masa aku selalu tak cukup.Kau orang dapat 24 jam sehari.Aku dapat 23 jam sahaja.Jadi,aku harap kau orang faham.Yang tak faham tu orang-orang.(aku tak tahu kata ganda bagi orang-orang.mungkin eorang,atau iorang,atau oorang?)

p/s-maaf kalau kau rasa sakit hati atau sengal hati baca benda-benda begini.ada yang sengaja aku sakitkan,ada yang tak sengaja.kalau kau tak dapat terima,dan kau rasa sakit dan sengal hati,kau jenguklah blog intan hidayah@intan rogayah.dia boleh ajar cara-cara mencalit yoko-yoko ke hati kau(walaupun bagi aku,ubat sakit hati dan sengal hati memadai dengan koyok sekeping)

Tuesday, June 12, 2007

lari

Penat betul kita lari semalam.Jauh perjalanan.Berpeluh-peluh.Bersungguh-sungguh kita lari.Tapi sayangnya,kita lari dari kenyataan.Tak ke mana pun.

Monday, June 11, 2007

kenduri

i
Teman,tak ku sangka kau menjemputku semalam.Ke kenduri kecil-kecilanmu.Hidangan mu sangat meranjatkan ku.Daging saudaramu sendiri.Dan saudaraku juga.

ii
Teman,maafkan aku.Aku tak sengaja mengajak mu semalam.Kenduri itu juga tidak aku sengajakan.Apatah lagi hidangannya.Namun,kita semua seakan asyik menikmatinya.Aku tak mampu menghentikan.Apatah lagi menghalau tetamu-tetamu yang hadir.Hidangan daging saudara-saudara kita sungguh lazat dan menggiurkan.

Sunday, June 10, 2007

mabuk

Ini adalah selingan.Entry terkini sila skrol ke bawah.

Mabuk by Spider
Album Bintang 12(2007)

Sepuluh sembilan
Katamu satu pun tak boleh pakai
Sepuluh sembilan
Janjimu satu pun tak boleh pegang

Dunia dan apa isinya
Hanya kau yang punya
Segala-gala kau dah ada
Tak cukup kau masih minta tambah

Mabuk bukan mabuk
Mabuk nama mabuk cinta mabuk kuasa

Sepuluh sembilan
Bertemu tak satu bukan khayal
Sepuluh dan sembilan
Putihmu tak satu bukan sihir

Rembulan dan sinar cahaya
Pada yang kau puja
Hanyalah serpihan
Bongkah melayang di angkasa

Rembulan dan sinar cahaya
Hanyalah serpihan
Bongkah melayang di angkasa

Saturday, June 9, 2007

pengumuman

Petang tadi buku catan dosa kami habis.Kami mencari buku ganti.Tapi,ini yang kami temui.Satu pengumuman.

"Maaf.Buku catan dosa tidak dijual di mana-mana.Harap maklum."

Maaf.Bukan pengumuman.Peringatan.

rentung

Semalam pahala bertimbun-timbun kau rentung.



Sebab hasad.

Friday, June 8, 2007

si celaka

Kau tercelaka kerana terpedaya!
Jatuh lubang sama dua kali.

p/s-aku minat dengan 'certot' yang abang shahril kenalkan,tapi aku belum mampu hasilkan certot yang betul-betul bermakna.yang aku sedar,aku memang suka tulis pendek-pendek.

Thursday, June 7, 2007

pisah

Hidup ini adalah perpisahan.Kelahiran juga satu perpisahan.Kematian apatah lagi.Semakin kita tua,semakin berpisah lah masa belakang.Dengan sikap masin tahi hidung,ketiak masam dan tikam-tikam,makin berpisah lah kita dengan kawan-kawan.Dan bagi yang telah berkawin,berpisah lah dengan masa bujang.Dan macam-macim la lagi.Malas aku nak tuliskan.Kendatipun,bagi KAU-KAU dan AKU yang baru nak kenal bau-bau bacin dan masam cinta-cintun(bukan mee cintan..hakhak..),kalau lah ditakdirkan KAU-KAU dan AKU terpisah mahupun berpisah(ada beza ke?),terima je lah.Itukan kehidupan.Kalau tak berpisah terus,itu maknanya KAU-KAU dan AKU dah tak hidup.Harap maklum.

p/s-tahniah Kak Nisah Haron atas kurnia Ilahi,anugerah suci putih bersih.Moga dicorak sempurna mengikut nas-nas yang benar.

Wednesday, June 6, 2007

sempurna

"CINTA BUKAN MENCARI YANG SEMPURNA
TETAPI MENEMUKANMU DENGAN SESEORANG YANG MAMPU MENJADIKANMU SEMPURNA"

p/s-Aku petik dari fs orang.Ada makna,ayat 'power'!

tahniah!

Tahniah kepada Pak Lah.Kau temui juga teman hidupmu.Sesungguhnya tidak dapat aku bayangkan kehidupan kau dengan beban maha berat tanpa peneman di sisimu.Kau perlukan teman,sahabat,pendengar yang bernama isteri.Dan syukur,doa kami dimakbulkan.Kau dikurnia isteri baru.Moga kau kan kekal bahagia ke hujung nafas.Dan moga kau terus memacu kami ke puncak gemilang.Di bawah redha Nya.

satu,dua;pilih!

1
Bilik itu kecil.Rusuk saling bertemu.Nafas tak menentu.Dalam,sempit.Sangat sendat dan kedap.Lemas.Ular,kala jengking dan lipan bara.

2
Lapang.Saujana luas pandangan.Ruang infiniti.Kasturi mengharumi.Bahagia tercipta.

1 atau 2?
Kiri atau kanan?
Syurga atau neraka?

Kita bisa memilih!

p/s-lirik lagu itu bukan entry.itu selingan.kalau aku lupa,tolong ingatkan!

Tuesday, June 5, 2007

maafkanlah

Maafkanlah by Rabbani

Ringankan beban ditanggunginya
Beri saja peluang untuk menebus kesalahannya yang lalu
Beratkah apa yang daku pinta
Lupakan yang terjadi pasti kau tak akan kesali

Air yang jernih itu kan juga keruh akhirnya
Jika ia dicampur walau setitis lumpur
Dan begitu jua HATI MANUSIA
Jika RIAK bertakhta walau sekecil zarah

Tak bermakna....

Jalinkan persahabatan bersih
Buang sifat membenci diri
Jangan kau iri hati dengan temanmu

Akui segala kesilapan
Amalkan kejujuran
Ia tak merugikan

Air yang jernih itu kan juga keruh akhirnya
Jika ia dicampur walau setitis lumpur
Dan begitu jua HATI MANUSIA
Jika RIAK bertakhta walau sekecil zarah

Tak bermakna...

Oh insan maafkanlah
Kesalahan teman seperjuanganmu
Yang selamanya telah pergi
Kasihani dia yang terseksa
Oh insan maafkanlah jika tersalah tutur bicara
Oh insan renungilah ada ganjaran yang menunggu kita

Tika di syurga..

kosong

i
Aku rasa kosong
Kosong aku rasa

Kosong,jangan kongkong aku
Jangan peluk aku
Jangan dekat aku
Jangan pandang aku
Jangan pegang aku

ii
Aku rasa sedih
Tapi tak mampu nangis
Aku rasa gembira
Tapi tak mampu ketawa
Sukakah aku,sedihkah aku?

p/s-ada sesiapa boleh tolong?

Monday, June 4, 2007

rabun

Kita tak pernah buta
Cuma rabun
Kadang-kadang dekat
Adakala jauh

1 banyak-banyak,2 kadang-kadang,3 jarang-jarang,4 sedikit-sedikit

Kadang-kadang kita perlu lupakan bumi untuk menikmati langit
Selalunya kita terus lupakan bumi
Dan kadang-kadang kita perlu berkorban untuk rasa bahagia
Dan selalunya juga kita perlukan bahagia untuk berkorban

Kita perlu ke awan untuk rasa tingginya langit
Dan selam ke laut untuk tahu dalamnya laut
Kita perlu masin untuk faham nikmatnya manis
Dan kita perlu rindu untuk rasa cinta
Derita untuk rasa gembira
Perlu lari untuk cepat sampai
Tapi perlu jalan bila tak larat lari
Namun kita tak perlu musibah untuk ingat Tuhan

Sunday, June 3, 2007

kisah di suatu senja

Pahatkan nisan
Kuntumkan syair
Keluh pujangga
Kasih tak sampai

-Azmil Mustapa
Ali Setan 2-

Alangkah indahnya rindu
Kekal begitu tidak bertemu
Saling berdendam
Saling mendambakan
Alangkah indahnya jika
Rindu kekal begitu.

-Abdullah Jones(AJ)
Sajak-sajak Suci-

Walau seribu daun menutup bangkai gajah
Baunya kita kongsi bersama

Saturday, June 2, 2007

lari laju

Lari laju-laju
Jangan tersadung kaki

Jalan perlahan-lahan
Jangan terlambat sampai

p/s-jalan jalan cari jalan

Friday, June 1, 2007

langit mendung

i
Langit itu tinggi.

ii
Di balik mendung langit itu ada cerah hari.

iii
難しいですね、人の気持ちって。。。

p/s-ini versi kompak