Daisypath Wedding tickers

Tuesday, June 17, 2008

rehabilitasi paling panjang II

Versi kedua ini lebih santai;penuh aksi mendebarkan dan menggiurkan.

Pertemuan itu sangat asyik,namun menyakitkan; poket dan kaki. Teman yang agak baik semasa di AAJ (Ambang Asuhan Jepun, Universiti Malaya), iaitu Deja atau nama sebenarnya Khadijah telah bersetuju untuk menemani dan menuntuni (aku ni macam basikal) aku selama setengah hari di Osaka.

Maka berjalanlah kami di sekitar Nanba dan mengambil gambar mana yang patut. Sambil berjalan, macam-macam hal dibicarakan kami. Kisah-kisah yang tak mampu dikemaskini dalam talian, kami kemaskini kan dan kami bicarakan satu persatu. Kisah teman sekuliah di AAJ yang sudah berpacaran, berkahwin dan macam-macam hal lagi.

Dan di kala asyik berbicara tentang perkembangan masing-masing, soalan cepumas terpacul daripada mulut Deja. Almaklumlah, sesuai dengan peningkatan usia, siapakan dapat menahan hati untuk bercinta dan berkasih. Dan lantaran itulah, Deja bertanya tentang ciri apa yang ku pandang dalam memilih kasih. Tanpa banyak bicara, sepasang kata 'hati bodi' meluncur laju daripada mulut. Deja ketawa berdekah-dekah mendengarkan jawapan ku itu. Namun dia mengakui hakikat bahawa itu yang dipandang lelaki. Dan bersetuju bahawa itu adalah pengakuan sejujurnya daripada hatiku yang tulus ikhlas ini.(haha.tolong jangan muntah.simpan sehingga ke akhir cerita.) Begitu bersemangatnya aku untuk mengeluarkan perkataan bombastik sehingga terpacullah hati bodi itu. (Deja,sila gunakan perkataan ini sebagai panduan mencari lelaki)

Setelah puas bergelak ketawa dan berguling hindustan, tibalah saat yang dinantikan olehku; masa untuk berehat dengan cara tidur di dalam bas. Memandangkan tertulis di tiket ku; Shin Osaka ke Ube Chuou, maka pergilah kami ke Stesen Shin Osaka. Oleh sebab di tiket itu tiada tertulis secara tepat dan spesifiknya tempat naik bas, maka berjalanlah kami ke bas terminal nombor enam. Namun, disebabkan terminal bas itu tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa bas ke Yamaguchi akan berhenti di situ, maka bertanyalah kami kepada pakcik yang bekerja di stesen Shin Osaka itu. Malangnya, pakcik itu bekerja untuk stesen keretapi, maka tidaklah dia tahu di mana tempat sepatutnya untuk menunggu bas ke Yamaguchi. Dia sekadar memberitahu bahawa ada dua tempat menunggu bas di stesen itu.

Dengan rasa tidak tertekan dan tidak tergesa-gesa, (sejam lagi sebelum masa perjalanan) berjalanlah kami ke tempat yang satu lagi. Kira-kira 7minit kemudian, bertemulah kami dengan akak yang membuka kaunter ala-ala kaunter bas tambahan di sebelah parkir bas. Jawapan akak itu sungguh meyakinkan bahawa bas perlu ditunggu di terminal bas nombor enam seperti yang kami jangkakan. Maka berjalanlah kami kembali ke terminal bas nombor enam seperti yang diberitahu. Setibanya kami di sana, kelihatan tempat itu sangat mencurigakan; suram dan sekadar tempat untuk bas berhenti di tepi jalan. Deja yang sangat kasihan melihatkan aku yang seperti kurang upaya ini pergilah bertanya untuk memastikan sama ada tempat menunggu itu betul seperti yang sepatutnya. Jawapan yakin daripada pihak pakcik yang ditanya sedikit menambah keyakinan untuk terus menunggu di situ meskipun itu masih belum cukup untuk menenangkan hati kami.

Dan dengan rasa ragu-ragu, kami pun menunggu bas di tempat yang ditunjukkan. Tiket bas tertulis jam 10.29 malam. Malangnya, sehingga jam 10.32 malam bas masih tidak kelihatan. Namun, tepat jam 10.35 malam, bas menuju ke arah kami dan tertulis ke Yamaguchi di hadapan bas tersebut. Dengan rasa seronoknya kerana bas telah tiba, aku sedikit lega. Tak disangka-sangka, bas tersebut sekadar lalu di situ tanpa mengambil aku. Aku dan Deja terkelu membisu. Lantas Deja cuba menenangkan keadaan dengan mengatakan bahawa mungkin bukan bas itu yang menjemput aku. Kami berkeputusan untuk menunggu sehingga 10.45 malam. Dan benarlah seperti jangkaan kami, tempat menunggu bas bukanlah di situ seperti yang diperkata oleh orang-orang yang ditanya oleh kami.

Deja telah membuat rancangan kedua iaitu dengan mengajak aku bermalam di rumah juniornya di Osaka sebelum balik esok hari. Aku yang kecewa sekadar mengangguk lemah. Sambil menuju ke stesen semula, Deja yang masih bersemangat mengajak aku bertanya semula kepada akak yang tadinya berada di sebelah parkir bas. Dan malangnya, akak itu telah berlalu pergi beserta dengan meja-mejanya sekali. Maka hampa lah aku untuk kali seterusnya.

Sambil penat menaiki tangga, Tuhan mengurniakan ilham supaya mencuba nasib mengejar bas sehingga ke Terminal Bas Sannomiya,Kobe. Deja agak ragu-ragu dengan usulku itu, namun berdasarkan jadual keretapi cepat yang ada,die menjadi yakin bahawa aku sempat mengejar bas itu. Dan berpisahlah Deja dengan ku di stesen Osaka. Aku sekadar tersenyum tawar sambil berterima kasih kepada Deja kerana sudi menemani ku setengah harian. Deja sempat berpesan agar aku menghubungi teman-teman ku di Kobe andai kata aku gagal mengejar bas. Aku sekadar menjawab ok.

Sesampainya di Terminal Bas Sannomiya, masa masih berbaki 20 minit. Aku bertanya kepada pakcik di terminal itu tentang bas ku dan dia menjawab bas ku akan datang di pintu nombor enam. Maka selamatlah aku menaiki bas di Terminal Bas Sannomiya,Kobe pada jam 11.55 malam.

Sesungguhnya, rehabilitasi ini tersangatlah panjang. Bermulanya seawal jam 6 pagi dan berakhirnya selewat 11.55 malam. Meskipun masih ada rehat di antaranya, namun jangka masa yang diambil untuk aku berjalan sangatlah panjang dan memenatkan. Namun aku berharap, perjalanan ini tidak sia-sia. Dan Deja, terima kasih atas segalanya. Segala budi mu hanya dapat ku balas dengan ucapan jutaan terima kasih.

Kredit untuk Deja atas segala layanan.

p/s - untuk Ee yang kerek dan tak dapat hadir menyertai aku dan Deja, nombor fon aku tu kalau kau rasa tak perlu, kau buang je

8 comments:

Anonymous said...

hahah..ak jdk watak utama siyot..kuangkuangkuang...tp zaki,word hati bodi tu mmg mantap aa..akan ku gunekan..hohohoh

Zaki Isa said...

haha.gunakan sebaik mungkin.dan yang paling penting,jangan disalah erti dan disalah guna.huhu

intan said...

"hati bodi"..naruhodone..cet..

hanny said...

hati bodi tuh amende?..yerlah akak jidai lain kan....

Zaki Isa said...

kami sedang membincangkan tentang ciri-ciri pasangan idaman zaman sekarang. kalau zaman dahulu,hati budi yang dipandang orang. tapi pada zaman sekarang yang lebih materialistik ini, hati dan bodi yang dinilai. maka, dari situlah terhasilnya hati bodi, pengganti kepada hati budi.hehe.

Anonymous said...

hati bodi. agak bes aaa tapi tak lengkap la kalu hati baik, bodi mantap tapi muka macam Mr. Os, camne?

fauzi said...

scandal ee..
repot kat mak ko..
haha :p

Zaki Isa said...

scandal celah mana nya.kawan je la.bak kata pepatah,berkawan biar seribu,berkahwin biarlah satu.kuikui...