Daisypath Wedding tickers

Sunday, August 26, 2007

berangan

Aku selalu membayangkan rupa dan bentuk bakal isteriku dan keluargaku.Anak-anakku,isteri-isteriku.Dia senyum menawan.Pandai masak.Dan yang paling penting,ceria dan pandai mengambil hatiku.Aku selalu imaginasikan begitu.Sedang aku sedar,Tuhan ciptakan ku berpasangan.Sepatutnya bukan atas dasar kehendak ku,tapi atas saling melengkapi.Saling mencukupi.Dan itu yang aku selalu curigai.Bukan mencurigai Tuhan atas qada qadar ku,sekadar mencurigai sikap ku ini.Sikap ku yang begini,siapalah yang bisa meladeni.Adakala seperti anak kecil minta didodoi,adakala seperti orang tua minta disayang dan selalunya seperti orang muda yang tidak mahu dikongkong.Seringkali aku kerisauan memikirkan hal ini.Sikapku tak pernah kekal.Ada saja yang berubah,ada saja yang berganti.Dan yang paling menakutkan aku,hati ku yang tak pernah kekal.Kesetiaan itu selalu saja wujud namun kebosanan itu sering hadir sekali.Bukan atas kemahuan,tapi kebosanan itu senang hadir mengawal perasaan diri,membisik peri negatif..Dan bila kebosanan itu hadir menjengah,aku sering leka dan terbuai dengan nya.Dan itulah punca segala perpisahan yang berlaku selama ini(kebanyakkan nya)Tuhan,ajari aku cara mengasihi hati sendiri dan hati orang kesayanganku.Dan Kau tetapkanlah hati ini pada yang satu.Bukan seperti selalu.Mudah beralih arah,apatah lagi beralih angin.Oh Tuhan,Kau bantulah daku.

23 Julai 2007
Teratak Satu Gunung,Ube,Japan

No comments: